آموزش دستگاه جوجه کشی, اطلاعات پرندگان

روش جوجه کشی از عروس هلندی

روش جوجه کشی از عروس هلندی

روش جوجه کشی از عروس هلندی

ویژگی عروس هلندی این است که به خوبی با انسان رابطه برقرار می کند؛ سرگرم کننده است و رفتار انسان را به خوبی درک می کند. عروس هلندی مقاومت خوبی دربرابر بیماریهای رایج پرندگان دارد؛ همین موضوع باعث می شود پرورش و نگهداری از آن راحت باشد.

محبوب بودن این پرنده زیبا و دوست داشتنی فرصت درآمدزایی خوبی را برای پرورش دهندگان آن ایجاد کرده است. اگر به پرندگان و نگهداری از آنها علاقه دارید، شما هم می توانید اقدام به جوجه کشی از عروس هلندی کنید. این کار در منزل هم امکان پذیر است؛ کافیست یک جفت مولد خریداری کنید یا تخمهای نطفه دار را از فروشندگان بخرید.

البته جوجه کشی این پرنده کمی متفاوت از سایر پرندگان خانگی است. تکثیر عروس هلندی هم به روش طبیعی و هم مصنوعی و با دستگاه جوجه کشی انجام می شود.

برای آشنایی بیشتر شما، در این مقاله روش جوجه کشی از عروس هلندی را با هم مرور می کنیم و نکاتی را درباره آن توضیح می دهیم. همراه ما باشید.

 

 

روش جوجه کشی از عروس هلندی چطور است؟

جوجه کشی طبیعی عروس هلندی

انتخاب جفت مناسب

در روش جوجه کشی از عروس هلندی به شیوه طبیعی، یک جفت را که آماده تولیدمثل باشند، تهیه کنید. هر دو پرنده باید کاملا سالم باشند؛ بالها، پاها پ ناخنهای سالم و بدن درشتی داشته باشند. سعی کنید پرنده ها خیلی پیر یا جوان نباشند. حدود سن دو سالگی برای جفت گیری مناسب است.

فصل بهار برای جفت گیری عروس هلندی بسیار مناسب است. در پاییز و زمستان هم اگر بتوانید شرایط لازم مثل دما و رطوبت را برایشان فراهم کنید، جفت گیری انجام می شود.

راه های رشد سریع جوجه مرغ
خواندن

برای دو پرنده برنامه غذایی مناسبی را درنظر داشته باشید. می توانید از تخم کتان، ارزن، تخم آفتابگردان، حبوبات و سبزیهای خردشده برای تغذیه آنها استفاده کنید.

انتخاب قفس مناسب

  • قفس جفت گیری کوچک نباشد تا پرنده ها در آن راحت باشند.
  • قفس را در محیط آرامی قرار دهید. به نور، دما و تهویه محیط توجه کنید.
  • لوازم اضافی را از قفس خارج کنید.

تخمگذاری عروس هلندی

مدتی که از بارداری جفت ماده عروس هلندی بگذرد، شروع به تخمگذاری می کند. بهتر است از قوطی تکثیر یا فضایی سربسته برای تخمگذاری پرنده مادر استفاده کنید. کمی پوشال در کف این قوطی قرار دهید و آن را در جای مناسبی از قفس بگذارید. پس از آن پرنده باید روی تخمها بنشیند و آنها را گرم کند تا جوجه ها در زمان مناسب به دنیا بیایند. ۱۸ تا ۲۲ روز طول می کشد تا جوجه ها به دنیا بیایند.

 

عروس هلندی

روش جوجه کشی از عروس هلندی با دستگاه

اگر امکانات کافی برای جوجه کشی را ندارید، می توانید تخمهای نطفه دار عروس هلندی را بخرید و به روش مصنوعی و در دستگاه، جوجه کشی را انجام دهید.

دستگاه جوجه کشی طوری طراحی شده است که رطوبت و گرمای موردنیاز برای رشد جنین را فراهم کند. این دستگاه سنسورهایی دارد که فاکتورهای لازم را کنترل می کند تا تخمها خراب نشوند. تخمها باید به صورت مداوم در دستگاه جوجه کشی بچرخند تا جنین به خوبی رشد و تغذیه کند و به لایه داخلی تخم نچسبد. اغلب دستگاههای جوجه کشی، به صورت اتوماتیک این کار را انجام می دهند.

دوره جوجه کشی معمولا بین ۱۸ تا ۲۰ روز است. مزیت روش جوجه کشی از عروس هلندی با دستگاه این است که محدود به فصل خاصی نیست و شما می توانید در زمانهای مختلف، اقدام به جوجه کشی کنید. همچنین با توجه به ظرفیت دستگاه جوجه کشی می توانید تعداد زیادی جوجه را پرورش دهید.

چرخش تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی
خواندن

نکاتی درباره روش جوجه کشی از عروس هلندی با دستگاه

  • پرنده های آماده جفتگیری و تخمهای نطفه دار را حتما از فروشندگان معتبر خریداری کنید تا از کیفیت و سلامتی آنها مطمئن باشید. سعی کنید از زمان تخمگذاری پرنده تا زمان قرار دادن تخمها در دستگاه جوجه کشی بیشتر از پنج روز فاصله نباشد.
  • هنگام انتقال تخمها و قرار دادن آنها در دستگاه، مراقب باشید تا تخمها را زیاد تکان ندهید. ممکن است کیسه های هوایی داخل آنها ازبین بروند و دیگر امکان رشد جنین در آن نباشد.
  • هنگام جابجایی تخمها دستانتان کاملا تمیز باشند. جوجه ها نسبت به آلودگیهای میکروبی بسیار حساسند.
  • جنین عروس هلندی نسبت به نوسانات حرارتی و رطوبتی حساسند. سعی کنید دما و رطوبت دستگاه را مدام کنترل کنید و از سالم بودن سنسورهای تنظیم دما در آن مطمئن شوید.
  • رطوبت مناسب برای جوجه کشی حدود ۵۵ تا شصت درصد است. اگر رطوبت کمتر باشد، پوسته تخمها سفت می شود و جوجه ها نمی توانند به راحتی آن را بشکنند و بیرون بیایند.
  • دمای دستگاه را روی ۳۷.۵ درجه قرار دهید؛ اما وقتی اولین جوجه شروع به نوک زدن و شکستن پوسته کرد، دما را تا ۳۷.۲ پایین بیاورید.
  • دستگاههای جوجه کشی ظرفیتهای مختلفی دارند. اگر هنوز تجربه کافی در این زمینه ندارید، دستگاه بزرگی را خریداری نکنید و از تعداد کم شروع کنید.
  • اول دستگاه را خریداری و آماده کنید و سپس تخمهای نطفه دار را بخرید. اگر تخمهای نطفه دار کهنه شوند، کیفیت آنها پایین می‌ آید.

نکاتی درباره تولد جوجه های عروس هلندی

  1. زمان خروج جوجه ها از تخم بین ۱۸ تا ۲۲ روز است. این زمان به نژاد پرنده، تخم نطفه دار و رطوبت و دمای دستگاه بستگی دارد. اگر از تخم کهنه استفاده کنید، زمان جوجه کشی بیشتر خواهد شد.
  2. پس از تولد جوجه ها اجازه دهید یک روز در دستگاه بمانند.
  3. قبل از خروج جوجه ها از دستگاه، محیط مناسب نگهداری و همچنین سرلاک آنها را آماده کنید.
  4. با دستان تمیز و ضدعفونی شده به جوجه ها دست بزنید تا از بروز بیماری در آنها جلوگیری کنید.
علت خفه شدن جوجه در تخم
خواندن

کسب درآمد از جوجه کشی عروس هلندی

شما می توانید روش جوجه کشی از عروس هلندی را یاد بگیرید و از آن درآمد کسب کنید. این پرنده زیبا طرفداران بسیار زیادی دارد و امروزه خیلی از افراد دوست دارند در خانه از عروس هلندی نگهداری کنند. به همین دلیل می توانید به راحتی جوجه ها را پس از مدتی بفروشید.

نکات پایانی روش جوجه کشی از عروس هلندی

اگر قصد دارید از جوجه کشی عروس هلندی درآمد کسب کنید، روش مصنوعی به صرفه تر و راحت تر است.

برای شروع هر کاری بهتر است ابتدا آموزش ببینید و اطلاعات کافی به دست آورید. در ابتدا نیازی به فضای خیلی بزرگ ندارید. می توانید با تعداد کم شروع کنید و پس از کسب تجربه و یادگیری اصولی روش جوجه کشی از عروس هلندی، کسب و کارتان را گسترده تر کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *