آموزش دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی دست ساز

دستگاه جوجه کشی دست ساز

دستگاه جوجه کشی دست ساز

 

 

ساخت دستگاه جوجه کشی دست ساز می تواند تجربه ای کاملاً جدید و منحصربه فرد باشد. برای ساخت دستگاه جوجه کشی، باید به این نکته توجه داشت که جوجه کشی از تخم های نطفه دار پرنده های مختلف کاری بسیار حساس است، و بروز مشکل و یا اختلال در عملکرد دستگاه می تواند باعث از دست رفتن تخم های نطفه دار قرارداده شده در دستگاه شود.

 

دما، رطوبت، اکسیژن و تهویه عوامل تعیین کننده جوجه کشی هستند و مقدار هر یک از این عوامل می تواند باعث از دست رفتن جنین های داخل تخم های نطفه دار شود. البته کیفیت تخم های نطفه دار مورد استفاده نیز بسیار مهم است و از هر نوع تخم نطفه دار نمی توان برای جوجه کشی استفاده کرد.

 

در زمان جوجه کشی، باید قبل از تهیه تخم های نطفه دار، دستگاه مورد نظرتان آماده باشد، زیرا تخم های نطفه دار عمر کوتاهی دارند و هر روز نطفه درون آن ضعیف تر می شود. به طوری که بعد از گذشت 6 الی 7 روز، درصد تبدیل یک تخم نطفه دار به کمتر از 50 درصد کاهش می یابد. اگر شما هم قصد دارید یک دستگاه جوجه کشی دست ساز بسازید، ما در این مقاله از وبلاگ جوجه کشی دات کام به کمک شما آمده ایم.

 

برای ساخت یک دستگاه جوجه کشی دست ساز ایده آل و انجام جوجه کشی با راندمان بالا برای پرنده های مختلف، لازم است در هنگام ساخت از اصول و استانداردها پیروی کرده و از ابزار و وسایل مناسب استفاده نمایید.

 

لوازم و وسایل مورد نیاز برای ساخت دستگاه جوجه کشی

 

بدنه: می توانید از یک جعبه، کارتن یا یونولیت به عنوان بدنه دستگاه استفاده کنید.

 

دماسنج: برای اندازه گیری دقیق دما در دستگاه جوجه کشی دست ساز نیاز به یک دماسنج دارید.

 

رطوبت سنج: برای کنترل و اندازه گیری رطوبت در دستگاه جوجه کشی، رطوبت سنجی مورد نیاز است.

 

ظرف آب: برای تامین آب مورد نیاز جوجه ها، می توانید از فنجان یا ظرف یکبار مصرف استفاده کنید.

 

سرپیچ لامپ و لامپ رشته ای: برای تأمین دمای مورد نیاز در دستگاه، یک سرپیچ لامپ همراه با یک عدد لامپ رشته ای لازم است.

 

چسب: برای ثابت نگه داشتن ابزارها و وسایل در دستگاه، نیاز به چسب دارید.

 

توری فلزی و طلق شفاف: برای نگهداری تخم ها، ظرف آب و غذا، می توانید از توری فلزی همراه با طلق شفاف استفاده کنید.

ظرفیت دستگاه جوجه کشی
خواندن

 

دستگاه جوجه کشی دست ساز

مراحل ساخت دستگاه جوجه کشی دست ساز

مرحله اول: انتخاب بدنه مناسب

 

برای رشد تخم های نطفه دار به محیطی گرم، مرطوب و دارای اکسیژن کافی نیاز داریم. بنابراین، انتخاب بدنه مناسب برای دستگاه جوجه کشی دست ساز بسیار اهمیت دارد. شما می توانید از کارتن یا یونولیت برای تهیه بدنه استفاده کنید. استفاده از یونولیت توصیه می شود زیرا عایق بندی بهتری دارد. اما اگر یونولیت یا جعبه ای از این نوع در دسترس نیست، می توانید از کارتن استفاده کنید. در هر صورت، برای بهبود عایق بندی، می توانید داخل کارتن را با ورق الومینیومی پوشانده شود. این کار باعث می شود که دمای داخل کارتن بهتر قابل کنترل باشد.

 

مرحله دوم: تأمین سیستم حرارتی

 

برای رشد تخم های نطفه دار، نیاز به حرارت نزدیک به ۳۷.۵ درجه داریم. بهتر است از لامپ های رشته ای که حرارت بالایی تولید می کنند، استفاده کنیم. استفاده از یک لامپ ۱۰۰ واتی برای این منظور کافی است. اگر دمای داخل کارتن با یک لامپ به ۳۷.۵ درجه نمی رسد، می توانید از یک لامپ بزرگتر یا دو عدد لامپ در داخل کارتن استفاده کنید.

 

اگر ارتفاع کارتن به اندازه کافی بلند است، فقط سیم را از بالای کارتن عبور داده و در داخل سرپیچ لامپ را نصب کنید. سپس محل ورود سیم به داخل دستگاه را با نوار چسب ثابت کنید تا لامپ به صورت محکم نصب شود. اگر این امکان وجود ندارد، سرپیچ را بر روی درب بالای کارتن چسبانده و در داخل آن لامپ را متصل کنید. حتماً باید فاصله کافی بین لامپ و تخم های نطفه دار باشد تا جوجه های جدید متولد شده لامپ را لمس نکنند و از سوختگی و آسیب جانبی جلوگیری شود.

 

همچنین برای دریافت اطلاعات در مورد تجهیزات مورد نیاز برای جوجه کشی وارد لینک شوید.

مرحله سوم تأمین رطوبت مورد نیاز جوجه کشی

 

“برای تأمین رطوبت مورد نیاز در جوجه کشی، باید ظرف آب را در داخل کارتن قرار داده و ترجیحاً آن را نزدیک به لامپ قرار دهیم تا حرارت لامپ تبخیر آب و ایجاد رطوبت را تسهیل کند. همچنین، با قرار دادن یک اسفنج و یک قطعه پارچه مرطوب در داخل ظرف آب، می توان سرعت تبخیر را افزایش داد. البته، برای افزایش سرعت تبخیر آب، استفاده از یک فن کوچک نیز در دستگاه توصیه می شود.”

آموزش دستگاه جوجه کشی
خواندن

 

“فن جوجه کشی باید گرمای لامپ را به سمت ظرف آب هدایت کند. استفاده از فن در ساخت دستگاه جوجه کشی دست سازدارای مزیت دیگری نیز است؛ زیرا فن باعث گردش هوای داخل دستگاه می شود و دما و رطوبت را در بین تخم ها توزیع می کند. ظرف آب باید به اندازه کافی پهنا و لبه دار باشد؛ در صورتی که لبه ظرف آب بسیار کوچک یا بلند باشد، جوجه ها ممکن است پس از فروپاشی در آب، با مشکلات بهداشتی مواجه شوند.”

 

“مرحله چهارم نصب طلق

که به منظور مشاهده داخل دستگاه جوجه کشی دست ساز و بررسی دما و رطوبت آن صورت می گیرد، بدون اینکه نیاز به باز کردن درب دستگاه باشد. زیرا در زمان جوجه کشی، با باز کردن درب، دما و رطوبت داخل دستگاه بلافاصله تغییر می کند و تخم های نطفه دار می توانند به شوک دمایی دچار شوند. نوسانات دمایی باعث نابودی تخم های نطفه دار می شود.”

 

“برای حل این مسئله در دستگاه جوجه کشی، باید یک قطعه طلق شفاف را روی درب یا یکی از دیواره های آن نصب کنیم. برای این منظور، می توانیم از کارتن یا یونولیت استفاده کرده و آن را به ابعد های مورد نیاز کوچکتر برش داده و با استفاده از چسب، طلق را به بدنه دستگاه بچسبانیم. همچنین، حتماً باید نقطه اتصال طلق را با استفاده از چسب عایق به خوبی عایق بندی کنیم.”

مرحله پنجم – طراحی سیستم تهویه دستگاه

 

برای تأمین نیاز تخم های نطفه دار به سطح معینی از اکسیژن و جلوگیری از تجمع دی اکسید کربن حاصل از تنفس آنها در داخل کارتن، باید در بدنه دستگاه یک دریچه تهویه مناسب ایجاد کنیم. تعداد و اندازه سوراخ های تهویه بستگی به ابعاد کارتن دارد. به طور کلی، بر روی یک دیواره، می توانید 4 تا 5 سوراخ به قطر یک سانتیمتر ایجاد کنید.

 

مرحله ششم – قرار دادن تخم های نطفه دار:

 

برای پوشش کف دستگاه جوجه کشی دست ساز، می توانید از توری فلزی، کاه یا پوشال چوب استفاده کنید. در این مرحله، حتماً به تمیزی و ضدعفونی بودن تمام وسایل استفاده شده در ساخت دستگاه توجه کنید. زیرا در صورت آلودگی، تخم های نطفه دار نیز به سادگی آلوده می شوند و جوجه ها ممکن است به بیماری های عفونی مبتلا شده و صدمه ببینند. قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار، رطوبت سنج و دماسنج را در دستگاه قرار دهید، به طوری که نزدیک لامپ قرار نگیرند و شما بتوانید آنها را به راحتی از بیرون مشاهده و خواندن کنید.

جوجه کشی مرغ عشق
خواندن

 

چطور با استفاده از دستگاه دست ساز جوجه کشی کنیم؟

راه هایی برای استفاده از دستگاه دست ساز جوجه کشی عبارتند از:

 

پس از ساخت دستگاه، توصیه می شود که قبل از استفاده ی رسمی، آن را به مدت چند ساعت تست کنید. برای این منظور، تخم هایی که دارای نطفه هستند را در حالت افقی در داخل کارتن قرار دهید. اما توجه داشته باشید که تخم ها را نباید به صورت یکجا به دمای ۳۷ درجه محیط منتقل کنید، بهتر است دما به تدریج گرم شود.

 

اگر قصد جوجه کشی مرغ را دارید، باید بدانید که دوره ی جوجه کشی مرغ حدود ۲۱ روز است. در این دوره، ۱۸ روز اول به عنوان دوره ی ستر شناخته می شود و روزهای بعد از آن به عنوان دوره ی هچر معروف اند.

 

در دوره ی هچر، دمای مناسب برای جوجه کشی مرغ بین ۳۷.۵ تا ۳۷.۷ درجه و رطوبت ۶۰ درصد است. اما در زمان هچر، دمای مناسب برای جوجه کشی مرغ ۳۷.۲ درجه و رطوبت ۷۵ درصد است.

 

در زمان ستر، باید روزی ۵ تا ۶ بار تخم های نطفه دار را با زاویه ای حدود ۴۵ درجه بچرخانید. این عمل را می توان به صورت دستی یا اتوماتیک انجام داد. برای چرخش اتوماتیک، می توانید یک ترنر جوجه کشی یا یک شانه جوجه کشی متحرک تهیه کنید. اما در چرخش دستی، توصیه می شود یک طرف از تخم ها را با مداد علامت گذاری کنید تا در حین چرخش، اشتباهی رخ ندهد.

 

در زمان چرخش دستی، بهتر است کمی دمای اتاق جوجه کشی را افزایش دهید؛ زیرا با باز کردن درب دستگاه، دمای داخل آن به شدت کاهش می یابد. همچنین توجه کنید که در حین چرخش، تخم های نطفه دار را به احتیاط و با نرمی بچرخانید تا نطفه آسیب نبیند.

 

در روز هفتم یا دهم، باید تخم ها را با استفاده از نطفه سنج بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند تا رشچرا دستگاه جوجه کشی روی پرنده ها یعنی مرغ استفاده کنیم .

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *