اطلاعات پرندگان

مراحل جوجه کشی

مراحل جوجه کشی

مراحل جوجه کشی

برای بهتر درک دلیل کاهش جوجه درآوری، باید با مراحل جوجه کشی  رشد جنین در تخم آشنا شویم. این اطلاعات به پرورش دهنده  طیور و یا اپراتور دستگاه جوجه کشی در مراحل جوجه کشی کمک می کند تا بتوانند تشخیص دهند که جنین ها در چه مرحله ای از رشد قبل از خروج از تخم می میرند. این اطلاعات به خصوص در انتهای دوره  جوجه کشی که ممکن است با نتایج ناامیدکننده و ناخوشایند همراه باشد، بسیار مهم می شوند. جهت خرید دستگاه جوجه کشی و آشنایی با آن وارد لینک داده شده شوید.

دما، رطوبت، اکسیژن رسانی و چرخش تخم، عواملی هستند که باعث رشد جنین در تخم های مختلف می شوند. زمانی که طیور مختلف جوجه کشی می شوند، زمان طی کردن مراحل جوجه کشی نیز متفاوت است. جنین می تواند در داخل تخم به صورت طبیعی و زیر پرنده  مادر رشد کند و یا در داخل دستگاه جوجه کشی قرار گیرد و در شرایط ایده آل به رشد خود ادامه دهد تا به جوجه  نهایی تبدیل شود.

مراحل جوجه کشی معمولاً ۲۱ روز طول می کشد و در این مقاله مراحل روزانه  مراحل جوجه کشی را بررسی خواهیم کرد. جهت دریافت اطلاعات از اینکه دستگاه جوجه کشی چیست ؟ وارد لینک شوید.

 

مراحل جوجه کشی

 

مراحل جوجه کشی و رشد جوجه در تخم به ترتیب زیر توصیف می شود:

در ابتدا، تخم های حاوی نطفه را در دستگاه جوجه کشی قرار می دهیم و دما و رطوبت کابین را به مقدار مناسب تنظیم می کنیم. همچنین می توان تخم ها را در زیر بال پرنده کرج قرار داد. در این مرحله، تغییرات داخل تخم آغاز می شود. در ادامه، تغییراتی که از روز اول تا روز بیست و یک جوجه کشی ایجاد می شود را به ترتیب توضیح می دهیم.

روز اول: در این روز، تغییراتی در مناطق پلوسیدا و اوپاکا در بلاستودرم (قسمتی از جنین) مشاهده می گردد. همچنین تشکیل بافت های عصبی، طناب عصبی و دستگاه گوارش همراه با تغییرات اولیه و شکل گیری ناقص مشاهده می شوند.

دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی
خواندن

روز دوم : در این روز از مراحل جوجه کشی، شروع به تشکیل قلب و سیستم گردش خون و عروق اولیه در غشاء کیسه زرده می شود. همچنین رشد مغز ادامه می یابد و نشانه های ابتدایی شکل گیری کیسه آمنیون به طور مشخص مشاهده می شوند.

روز سوم: در این روز، کیسه آمنیون به طور کامل جنین را در بر می گیرد و پاها و ساختار جمجمه شکل می گیرند. همچنین کیسه الانتوئیس شکل می گیرد و اولین حرکات غیرفعال جنینی مشاهده می شوند. همچنین قلب شروع به تپش می کند و رگ های خونی واضح تر قابل مشاهده هستند.

روز چهارم: در این روز، کیسه الانتوئیس در ناحیه پشتی کیسه آمنیون شکل می گیرد. در این حالت، جنین در طرف چپ این کیسه قرار می گیرد و اولین ارتباط بین کیسه کوریون و الانتوئیس در این روز برقرار می شود. همچنین رنگدانه بستن (پیگمانتاسیون) چشم ها نیز در این روز رخ می دهد.

روز پنجم : در این روز از مراحل جوجه کشی، دستگاه گوارش بیشتر رشد کرده و قسمت های مختلف آن تفکیک می یابند. همچنین غدد تناسلی، آرنج و زانو شکم .

روز ششم: شروع به شکل گیری بال ها و پاها می شود و قلب به طور کامل شروع به تپش می کند. در این مرحله، جنین شبیه به یک نوک پرنده می شود و کیسه آلانتوئیس به طور کامل شکل می گیرد.

روز هفتم: جنین شروع به تشکیل دندان ها می کند و دستگاه عصبی در حال توسعه است. به علاوه، جنین آغاز به حرکت درون تخم می کند، اگرچه این حرکت ها هنوز به چشم قابل مشاهده نیستند.

روز هشتم :در روز هشتم از مراحل جوجه کشی  ، جنین به شکل یک پرنده کوچک شبیه می شود و جنسیت جنین شکل می گیرد. همچنین، جنین حرکت های قوی تری دارد که قابل مشاهده هستند.

تشخیص بیماری پرندگان
خواندن

در روزهای نهم تا دهم: جنین به شکل یک پرنده کوچک و کامل تر تبدیل می شود و خشکی درون تخم افزایش می یابد. در این مرحله، جنین به تمرکز بر روی توسعه  عضلات و استخوان ها می پردازد. جهت کسب اطلاعات از تجهیزات مورد نیاز برای جوجه کشی وارد لینک شوید.

فرایند رشد اندام های جوجه درون تخم نطفه دار:

در روز یازدهم:رشد اندام های داخلی بیشتر و تکمیل تر می شود و پرهای دم مشهود می شوند.

در روز دوازدهم: پاها و پنجه ها شکل گرفته و پرهای جنین به طور کامل قابل مشاهده هستند. کیسه سفیده نیز شکل گرفته و جذب و مصرف پروتئین های آن آغاز می شود.

در روز سیزدهم:در روز سیزدهم از مراحل جوجه کشی  ، انتقال چربی ها از کیسه زرده بیشتر خواهد شد و فلس ها و ناخن ها در این روز قابل مشاهده هستند و پرها بخش هایی از بدن را پوشش می دهند.

در روز چهاردهم:سر جنین شروع به حرکت می کند تا بتواند موقعیت مناسب خود را در راستای محور بزرگ تخم به دست آورد.

در روز پانزدهم: روده ها به داخل بدن کشیده می شوند و جنین رشد خود را کامل تر می کند.

در روز شانزدهم: ناخن و منقار در این روز تکامل بیشتری پیدا می کنند. بدن جنین پرپوشیده می شود و مصرف سفیده تقریبا به اتمام می رسد و زرده به عنوان منبع تغذیه به کار گرفته می شود.

در روز هفدهم: مایع جنینی داخل تخم کاهش می یابد و سر بین پاها قرار می گیرد.

در روز هیجدهم: در روز هیجدهم مراحل جوجه کشی  ، تقریباً جنین کاملاً رشد کرده و کیسه زرده در بیرون جنین باقی می ماند، همچنین سر در زیر بال راست قرار می گیرد.

در روز نوزدهم: کیسه زرده جذب جنین شده و مایع جنین کاملاً از بین می رود، همچنین جوجه بیشتر از قسمت های تخم را فرا گرفته است به جز کیسه هوا.

بهترین انتی بیوتیک برای پرندگان
خواندن

در روز بیستم : کیسه زرده کاملاً جذب شده و جنین به جوجه تبدیل می شود، همچنین با پر های خود سعی در شکستن تخم برای خارج شدن می کند.

در روز بیستم و یکم :در روز بیستم و یکم از مراحل جوجه کشی  ، فعالیت جوجه برای خروج کامل از تخم فعال می شود و جوجه به طور کامل از تخم خارج می شود.

روز بیرون آمدن جوجه

در این قسمت از مراحل جوجه کشی  هنگامی که جوجه از تخم خارج می شود، پس از گذشت یک دوره حدوداً ۲۰ تا ۲۱ روز از رشد جنین درون تخم، کیسه زرده به طور کامل به حفره بدن جوجه وارد می شود. تمامی اجزای جنین با پوسته تماس برقرار می کنند و ناف شروع به بسته شدن می کند. در ادامه، منقار جوجه غشاء داخلی پوسته را سوراخ می کند و وارد حجره هوایی می شود. سپس، جوجه مقداری هوا را تنفس کرده و دستگاه تنفسش فعال می شود.

در این لحظه، جوجه با نوک خود به پوسته ضربه می زند و سعی می کند از هوا بیرون تنفس کند. در این زمان، ریه های جوجه به طور کامل فعال می شوند. لازم به ذکر است که پس از خروج جوجه ها از تخم، آنها باید حدوداً ۱۰ تا ۱۲ ساعت در دستگاه جوجه کشی باقی بمانند.

سپس، می توانید جوجه ها را به یک اتاق با دمای حدوداً ۳۲ درجه سانتی گراد منتقل کنید تا تا هفته اول پرورش آنها را ادامه دهید. به یاد داشته باشید که طبق اصول نگهداری جوجه های تازه خارج از تخم و جوجه های یک روزه، تا زمانی که ۴۸ ساعت سپری شود، نیازی به تغذیه ندارند. زیرا مواد مغذی لازم را از زرده به دست آورده اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *